کاربرد و انواع سنسور درب اتوماتیک

انواع سنسور درب اتوماتیک

در این چند سال اخیر درب های ساختمان ها از مدل دستی به مدل اتوماتیک تغییر یافته اند و در عین بخشیدن زیبایی بیشتر به ساختمان ها، باعث افزایش امنیت مکان مورد نظر شده اند. درب های اتوماتیک انواع مختلفی دارند که هدف از ساخت همه آن ها تأمین آسایش و رفاه مردم است. یکی از اجزای اصلی در ساخت درب های اتوماتیک، سنسور آن هاست که کمک می کند تا عملیات باز و بسته شدن درب به راحتی و بدون بروز هیچ آسیبی انجام شود. برای نصب درب های اتوماتیک و خرید سنسورهای آن می توانید با مشاورین گروه پارسونیک تماس بگیرید.

معرفی سنسور درب برقی

سنسور درب اتوماتیک در اصفهان که به آن چشمی نیز گفته می شود یکی از تجهیزات مهم درب های اتوماتیک است که وظیفه دارد هر موجود زنده یا شیئی را رصد کند. درب های اتوماتیک با کمک این سنسور حضور افراد را تشخیص می دهند و عملیات باز و بسته شدن را اجرا می کنند. این سنسورها دو بخش فرستنده و گیرنده را شامل می شوند که از طریق یک سیگنال مادون قرمز با یکدیگر در ارتباط هستند. فرستنده وظیفه دارد تا اشعه مادون قرمز را تولید کرده و به فتودیود گیرنده ارسال کند. زمانی که این خط مادون قرمز توسط مانعی قطع شود، سنسور اجازه حرکت درب را صادر نخواهد کرد. با وجود این سنسورهاست که شما دیگر نیازی به استفاده از نیروی دست برای باز و بسته کردن درب ها ندارید. اگر این سنسورها وجود نداشت باید برای عملیات باز و بسته شدن یک دکمه مخصوص تعبیه می شد که باز هم در این روش نیاز به استفاده از نیروی مکانیکی دست بود.

کاربرد و انواع سنسور درب اتوماتیک

آشنایی با انواع سنسور درب اتوماتیک

سنسور مایکروویو بازتابی

سنسورها با عملکرد بازتابی از قدرت تشخیص بالایی برخوردار هستند و قابلیت باز شدن درب های اتوماتیک را افزایش می دهند. برای درب های برقی که نیاز به سرعت عمل بالا باشد از این حسگرهای ماکروویوی استفاده می کنند.

سنسور مادون قرمز اکتیو

با کمک سنسورهای مادون قرمز می توان اجسام در سطح وسیع را تشخیص داد که در فاصله نوری بین فرستنده و گیرنده واقع می شوند. زمانی که فرد به درب نزدیک شود و در محدوده پرتو مادون قرمز قرار بگیرد، پرتو شکسته خواهد شد و لنگه های درب باز می شود.

سنسور ترکیبی

در این سنسورها از تکنولوژی مادون قرمز فعال لیزری استفاده می شود تا برای تشخیص اشیاء دید وسیعی را فراهم کنند. از مزایای سنسورهای ترکیبی می توان به ایمنی بالا، قابلیت تنظیم، طراحی زیبا و جلوگیری از مشکلات اشاره کرد.

سنسور مادون قرمز پسیو

می توان گفت سنسور مادون قرمز پسیو به سنسور مادون قرمز اکتیو شباهت دارد با این تفاوت که از سیستم حرارتی برای باز و بسته کردن درب ها استفاده می کند. این سنسور وظیفه دارد تا تصویری از حرکت اجسام را در خاطر خود نگه دارد و با ایجاد کوچک ترین تغییر در این تصویر برای باز و بسته شدن درب، دستور مربوطه صادر شود.

سنسور مایکروویو

عملکرد این سنسورها بر اساس امواج الکترومغناطیس با طول موج بیشتر از یک گیگاهرتز است. اگر تفاوتی در فرکانس موج ارسالی و برگشتی وجود نداشته باشد، درب بسته می ماند. با مشخص شدن کوچک ترین تغییر فرکانسی، درب ها باز خواهند شد. امواج حاصل از این سنسور هیچ خطری برای انسان ها نخواهند داشت و کاملاً ایمن هستند.

انواع فتوسل درب اتوماتیک

انواع فتوسل های درب اتوماتیک ازلحاظ عملکرد و کاربرد به یکدیگر شبیه هستند و از لحاظ محل نصب می توانند در دسته های زیر قرار بگیرند:

انواع فتوسل درب اتوماتیک

فتوسل وایرلس

این چشمی ها به سیم کشی احتیاجی ندارند و انرژی موردنیاز خود را از طریق باتری تأمین خواهند کرد. در مکان هایی که شرایط سیم کشی در هر دو طرف درب وجود ندارد از این نوع فتوسل ها استفاده می کنند.

فتوسل معمولی

این نوع چشمی برای درب های اتوماتیک معمولی و راه بندها استفاده می شوند. در این فتوسل، محل نصب فرستنده بر روی دیوار است و گیرنده را مقابل آن قرار خواهند داد.

فتوسل با برد بلند

این سنسور شبیه به فتوسل معمولی است و تنها تفاوت آن به طول برد بلندش مربوط می شود. برای درب های اتوماتیک با پهنای زیاد و یا فاصله هایی تا اندازه 35 متر از این چشمی استفاده می کنند.

فتوسل آینه ای

در این نوع فتوسل ها، گیرنده و فرستنده در یک طرف درب قرار می گیرند و یک آینه به منظور بازتاب نور در طرف مقابل قرار خواهد گرفت.

فتوسل گردان

تفاوت فتوسل گردان با فتوسل معمولی در ساختار مکانیکی آن است و گرنه عملکردی یکسان دارند. در این چشمی فرستنده و گیرنده روی پایه های گردان قرار می گیرند تا در یک خط واقع شوند. در دیوارهایی که شرایط نصب فرستنده و گیرنده به صورت زاویه دار را داشته باشند از این نوع چشمی ها استفاده می کنند.

عوامل اختلال عملکرد سنسورها

تعدادی از عوامل مهم که می توانند عملکرد سنسور را مختل کنند، عبارت اند از:

  • وجود نور لامپ از کف
  • تشعشع نور خورشید
  • ضربه دیدن سنسور چشمی
  • بارش برف یا باران
  • لرزش های ناشی از اپراتور درب اتوماتیک
  • تشعشعات ناشی از تجهیزات رادیویی، فرکانس موبایل یا اشعه ایکس

خرید سنسور درب اتوماتیک از فروشگاه پارسونیک

در صورتی که قصد دارید تا محل موردنظر خود را با درب های اتوماتیک ایمن سازید و نسبت به انواع سنسور درب ها اطلاعات کافی را ندارید، تنها لازم است تا با مشاورین فروشگاه پارسونیک تماس بگیرید. مشاورین با داشتن تخصص کافی ابتدا شرایط محل موردنظر شما را بررسی خواهند کرد و بعد از مشخص شدن نوع درب اتوماتیک و اندازه گیری پارامترهای مربوطه بهترین سنسور را به شما معرفی می کنند تا بهترین عملکرد ممکن را متناسب با شرایط موجود داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *