درب فریم لس (Frameless) چیست و چه کاربردی دارد؟

درب فریم لس

امروزه طراحی های داخلی به سبک مدرن، با تحولات فوق العاده ای در طراحی درب رو به رو شده است و در این طراحی ها سادگی در عین زیبایی و جذابیت مد نظر قرار می گیرد. درب فریم لس یکی از این تحولات است که با سادگی تمام بدون چهارچوب طراحی می شود و یکی از جدیدترین مدل های درب ورودی و اتاق ها معرفی شده است. این مدل در سبک های مدرن و مینیمال در عین سادگی بسیار لوکس به نظر می رسد. شما هم اگر انتخابتان سادگی و در عین حال جذابیت است، باید بیشتر با درب Frameless آشنا شوید؛ بنابراین با ادامه مقاله همراه باشید تا اطلاعات کافی را دریافت کنید.

آشنایی با درب فریم لس

Frameless doors از نظر مفهومی به درب هایی گفته می شود که بدون چهارچوب طراحی شده اند؛ در واقع اصلا چنین چیزی ممکن نیست. همه درب ها برای اینکه باز و بسته شوند و در جهت ایستایی بیشتر حتما به چهارچوب احتیاج دارند. این نمونه دربی که به عنوان درب فریم لس به فروش می رسد، درب با چهارچوب مخفی است. در واقع یعنی چهارچوب دارند؛ اما چهارچوب آن غالباً به شکل مخفی و توکار با استفاده از متریال آلومینیوم و چوب طراحی و نصب شده است. بنابراین به این درب، درب چهارچوب مخفی هم گفته می شود.

انواع درب Frameless door

انواع این در از چند جهت مورد بررسی قرار می گیرند:

روکش درب

درب های فریم لس از نظر روکش به انواع مختلف

  • پی وی سی
  • شیشه ای
  • آیینه ای
  • روکش های طبیعی شامل چوب های راش، گردو، بلوط و ماهگونی
  • رنگ های پوششی

تقسیم می شود. رنگ پلی یورتان نمونه ای از رنگ پوششی است که در تولید و اجرای درب چارچوب مخفی مورد استفاده قرار می گیرد؛ این رنگ جزء مقاوم ترین و نفوذناپذیرترین رنگ هایی است که در صنایع ساختمانی استفاده می شود. روکش پی وی سی نیز از روکش های پرمصرف در صنعت ساختمان و دکوراسیون است. این روکش خاصیت ضد آبی داشته و بیشتر اوقات در مکان هایی مانند حمام و سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ها روکش چوب طبیعی با داشتن بافت زیبا و رنگ پذیری عالی کاربرد زیادی در تولید درب های چوبی دارد. هنگامی که درب تولید شده با ورق های mdf روکش شده با چوب طبیعی مورد بررسی باشد، مشخص خواهد شد که جزو درب های چوبی لوکس به حساب می آید.

جنس بدنه

درب فریم لس چوبی

در ساخت درب های Frameless از انواع چوب های بلوط، راش، پلای وود و سایر چوبهای مقاوم و با کیفیت استفاده می شود. این مدل های چوبی با استفاده از انواع روکش ها و رنگ آمیزی با دیوارهای اطراف هارمونی مناسبی پیدا می کند. این کار بع افزایش زیبایی طراحی داخلی کمک کرده و سطحی یکنواخت به وجود می آورد.

درب frameless doors شیشه ای

این درب ها فرم های یک تا سه جداره به همراه شیشه های شفاف تا مات دارند. مدل لس گلس آن ها به طور کلی قابلیت رنگ آمیزی نداشته و در هر صورت شفاف می مانند. ویژگی این نوع درب این است که محدودیتی در ورود نور خورشید ایجاد نخواهد کرد. نظافت درب اتوماتیک شیشه ای فریم لس راحت بوده و طی سرما و گرما اعوجاج پیدا نمی کند. می توان گفت که ظاهر این درب ها نسبت به درب های چوبی جذاب تر است.

درب فریم لس ضد آب

درب ضد آب Frameless در اثر گذر زمان دچار تاب دیدگی نمی شود و در مقابل خط و خش مقاومت بیشتری نشان می دهد. به علاوه با توجه به قابلیت پوشیده شدن با رنگ آندایز شده و داشتن چهارچوب آلومینیومی در هر جایی قابل نصب خواهد بود. هم چنین طول عمر این درب ها بسیار بالا است.

Frameless از نوع اتوماتیک

در محیط های داخلی  و دکوراسیون های لاکچری به ندرت از درب اتوماتیک Frameless استفاده می کنند. این درب ها ضمن تنوع بالا با داشتن چهارچوب مخفی آلومینیومی از طول عمر بالایی برخوردار هستند.

درب فریم لس (Frameless)

ساختار و مکانیزم عملکرد

 فریم لس کشویی

ظاهر این درب شبیه به کمد دیواری است و هر لنگه آن قابل حرکت بوده و بنابراین امکان ورود از هر دو سمت آن ممکن خواهد بود. نوع کشویی فریم لس به چهارچوب های عریضی نیاز دارند.

فریم لس پیوت یا محوری

عملکرد این نوع درب به لولا احتیاج دارد و ویژگی خاص این لولا این است که می توانند در هر جهتی بچرخند. بنابراین بعد از نصب لولا ها Frameless پیوت به درب چرخشی نیز تبدیل می شود. قیمت لولا ها در این درب ها بر روی قیمت کل تاثیر گذاشته و نیاز به چهارچوب های مقاومت تری دارد.

فریم لس تاشو

در فضاهایی دارای محدودیت و عمق فضایی کمتر از درب های تاشو بدون فریم استفاده می کنند. این درب ها را می توان ترکیبی از درب های کشویی و لولادار دانست. هنگام باز کردن درب لولاهای مرکزی به شکل حرف V در آمده و سمتی که درب دستگیره دارد به سمت لولا خم می شود.

فریم لس جیبی

جدیدترین مدل این درب در طراحی مدرن، فریم لس جیبی یا کشویی جیبی است. برای اینکه امکان حرکت راحت در این درب ها فراهم باشد، این درب ها با فریم آلومینیومی توکار با عرض مناسب نصب می گردند . ویژگی بارزی که در این درب ها دیده می شود این است که هنگام باز شدن کاملا ناپدید شده و در درون دیوار فرو می روند.

کاربردهای درب Frameless doors

از آن جایی که درب فریم لس در انواع مختلفی تولید و عرضه می گردد در مکان های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال درب های ضد آب که می توانند روکش های پی وی سی و یا HPL داشته باشند در مکان های مرطوب استفاده می شوند. این درب ها با روکش PVC در حمام و سرویس های بهداشتی استفاده می شود تا در برخورد با آب مقاومت کند و پوسته پوسته نشود.
روکش HPL هم برای مکان های بهداشتی تر مانند بیمارستان ها مناسب است. هم چنین این نوع درب ها برای نواحی شمالی کشور که آب و هوای مرطوب دارند، طراحی شده اند. در درب های ورودی و اتاقی، پذیرایی و اتاق خواب هم از ام دی اف و درب های فریم لس چوبی استفاده می شود. از طرفی دیگر این درب اتوماتیک در اصفهان به طور کلی برای مکان های تجاری و اداری طراحی و ساخته شده است. نمونه ضد سرقت آن هم از شرکت ها و مکان های مهم در برابر خطر محافظت می کند و امنیت این مکان ها را افزایش می دهد.

جمع بندی
درب فریم لس همان درب چهارچوب مخفی است که به شکل توکار با چهارچوب های آلومینیومی و یا چوبی طراحی می شود. این درب با توجه به جنس، روکش درب و عملکردی که دارد با انواع مختلفی شناخته شده است. به همین دلیل هم از کاربردهای بسیار زیادی برخوردار می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *