برق اضطراری (UPS) چیست؟

برق اضطراری (UPS) چیست؟

این روزها همه ما می دانیم که زندگی کردن بدون برق تا چه اندازه دشوار و حتی در برخی موارد غیرممکن است، زیرا می توان گفت که بیشتر وسایلی که ما در طول روز از آن ها استفاده می کنیم با نیروی برق ، کار می کنند و از همه مهم تر روشنایی تمام ساختمان ها و نقاط مختلف شهر تنها با این نیروی قدرتمند ممکن است، اما گاهی اوقات به دلایل مختلف برق یک منطقه قطع می شود و تا زمان رفع مشکل وصل نخواهد شد. در این شرایط می توان از سیستم های برق اضطراری کمک گرفت تا نیروی لازم به خصوص در مکان های حساسی مانند بیمارستان ها، کارخانه ها و جاهایی که با وسایل برقی خطرناک کار می کنند، تأمین شود. در ادامه پارسونیک تولید کننده انواع درب برقی در اصفهان توضیحات بیشتری را در رابطه با ups در اختیار شما قرار میدهد.

سیستم برق اضطراری

سیستم برق اضطراری به صورت یک منبع مستقل برای تأمین انرژی الکتریکی است که وظیفه دارد تا در هنگام قطع شدن برق شهری، انرژی لازم برای به کار انداختن دستگاه های الکتریکی را تأمین کند. در واقع برق اضطراری جایگزینی برای برق شهری است و می تواند به صورت موتوربرق، UPS، سلول های خورشیدی، اینورتر و دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار گیرد. در مکان هایی مانند بیمارستان ها، بانک ها و برخی کارخانه ها وجود سیستم برق اضطراری الزامی است. در هر مکانی بسته به نوع کاربرد و نیاز یکی از مدل های این سیستم ها استفاده می شود. UPS در واقع دستگاهی الکترونیکی است به منظور تامین پیوسته انرژی برای دستگاه‌ های مصرف کننده که به اختلالات موجود در شبکه و قطع برق حساس اند و به خاطر ضرورت و حساسیت‌های بسیار زیاد جزو تجهیزات حیاتی مجموعه‌ های کامپیوتری، مخابراتی، کنترل و ابزار دقیق، آزمایشگاهی و بیمارستانی می‌ باشند. برای جلوگیری از نویز و نوسانات برق شهر هم می توان از دستگاه استابلایزر (Stabilizer) و هم از دستگاه یو پی اس (UPS) بهره گرفت ولی استابلایزرها نمی توانند مانع از آسیب های جدی حاصل از قطع ناگهانی برق شهر برای دستگاه های خاص ( آزمایشگاهی، پزشکی، انفورماتیک، سرور ها و …) شوند، در حالی که نه تنها UPS ها این نقص را برطرف می کند بلکه توانایی جبران خلاء برق شهر را نیز دارا می باشند و همچنین مشکلاتی که در اثر قطع و وصل های پی در پی انجام می گیرد را مرتفع می نماید.

در ضمن یو پی اس (UPS) ها، دارای نرم افزاری هستند که توانایی نمایش فرکانس (Frequency)، ولتاژ (Voltage)، جریان برق ورودی و خروجی، بار مصرفی (Load)، مقدار شارژ باتری سیستم شما را دارا می باشد و در صورت بروز مشکلات از قبیل قطع برق یا نوسانات شدید ( پائین و بالا بودن ولتاژ شهر بیش از حد نرمال) آن را رفع کرده و یا با دادن هشدار، پیام می دهد و قابلیت دیگر این دستگاه Shutdown نمودن هوشمند دستگاه توسط کامپیوتر از طریق شبکه و اینترنت می باشد (جهت حفظ اطلاعات کامپیوتر و حفاظت از سیستم های کامپیوتری) که می توان از راه دور, سیستم های پاور و UPS را کنترل و در زمان دلخواه آن ها را خاموش کرد.

یو پی اس معمولا دستگاهی انعطاف پذیر هستند ، اما نوع خاصی از بارها هستند که نباید آن ها را به روش متدوال به یو پی اس وصل کرد ، این بارها عبارتند از :

• لامپ های فلورسنت یا لامپ های گازی

• موتورها و کمپرسورها

• دستگاه های تهویه مطبوع

• پرینترهای لیزری

هریک از این دستگاه ها درحین کارکردن عادی و یا در لحظه روشن شدن ، جریان زیادی از منبع تغذیه خود می کشند جریان زیاد یو پی اس را به حالت اضافه بار می برد ، در نتیجه ولتاژ خروجی یو پی اس قطعا کاسته خواهد شد و این کار سبب آسیب دیدن سایر قطعات و تجهیزات حساس می گردد مثلآ جریان راه اندازی موتورها معمولا بین 4 تا 10 برابر مقدار نامی آن می باشد.

در صورتی که بخواهیم از یو پی اس برای حفاظت از بارهایی با جــریان لحظه ای زیاد مــانند پرینتر های لیزری و موتورها استفاده کنیم ،یو پی اس مورد نظر باید از مشخصات الکتریکی قویتری دارا باشد.

برق اضطراری

لزوم استفاده از ابزار UPS چیست؟

در اثر قطع ناگهانی برق، احتمال بروز مشکلات زیر وجود دارد:

  • سیستم های سرمایشی و گرمایشی قطع خواهند شد.
  • سلامت بیمارانی که به دستگاه های حیاتی متصل هستند به خطر خواهد افتاد.
  • احتمال وارد شدن خسارت به دستگاه های الکترونیکی بالا می رود.
  • دیتاهایی که در حال پردازش در رایانه ها هستند، ذخیره نمی شوند و از دست خواهند رفت.
  • دستگاه های حساس موجود در آزمایشگاه ها و کارخانه ها آسیب می بینند.
  • دستگاه های الکترونیکی خانگی مانند یخچال، فریزر و تلویزیون آسیب می بینند.

تمام مواردی که در بالا ذکر شد و موارد بسیار دیگر که باعث به خطر افتادن مشاغل مختلف می شود همه از دلایل مهمی است که خرید سیستم های برق اضطراری را الزامی می کند.

در هنگام خرید سیستم برق اضطراری به چه مواردی باید دقت کرد؟

  • به میزان ولتاژ و توان مصرفی وسایل برقی موردنظر توجه کنید. برای این کار باید توان وسایلی که لازم است که در هنگام قطع شدن برق روشن باشند را جمع بزنید و با توجه به آن دستگاه مناسب را بخرید.
  • درصورتی که می خواهید از دستگاه برق اضطراری برای روشن کردن تلویزیون استفاده کنید، دقت کنید که ولتاژ خروجی آن کاملاً ثابت و کنترل شده باشد.
  • به این نکته حتماً توجه کنید که شکل موج اینورترها متفاوت است و اینورتری که به جای برق شهری مورداستفاده قرار می گیرد باید شکل موج سینوسی داشته باشد؛ بنابراین در هنگام خرید حتماً به این موضوع توجه کنید.

معرفی انواع منبع UPS

موتور برق

موتور برق در اندازه ها و ظرفیت های متفاوتی تولید می شود و قابلیت استفاده در مکان های مختلف مانند منازل، فروشگاه ها، اداره ها، باغ ها و جاهای دیگر را دارد. در موتور برق ها یک ژنراتور یا مولد قرارگرفته است تا توانایی تبدیل سوخت مصرفی به برق را داشته باشد. بر اساس سوخت مصرفی، موتوربرق ها را می توان در سه گروه گازی، بنزینی و گازوئیلی دسته بندی کرد. علاوه بر این در دو مدل تک فاز و سه فاز نیز وجود دارند که از نوع تک فاز آن برای محیط هایی با برق 220 ولت استفاده می کنند و در کاربردهای صنعتی نوع سه فاز آن به کار می آید.

برق اضطراری سیستم های امنیتی

در سیستم هایی که به منظور ایجاد امنیت محیط مورداستفاده قرار می گیرند مانند دوربین های مداربسته، سیستم های اعلام حریق و سرقت وجود برق اضطراری الزامی است و باید در شرایط قطعی برق این سیستم ها فعال باشند. باطری خشک برای این سیستم ها به عنوان منبع برق اضطراری مورداستفاده قرار می گیرد.

اینورتر برق اضطراری

اینورتر یک وسیله الکتریکی با توان تبدیل برق 12 ولت به برق 120 ولت است که تغذیه آن اغلب توسط باتری خودرو صورت می گیرد. این وسیله در هنگام کار کردن هیچ سروصدایی تولید نمی کند. برخی از آن ها می توانند با توان های بالاتر تا نزدیک به 2500 وات کار کنند.

برق اضطراری (UPS)

سیستم برق اضطراری UPS

UPS که به آن منبع تغذیه بدون وقفه نیز گفته می شود توانایی روشن نگه داشتن دستگاه ها با خروجی AC را دارد. این نوع سیستم های برق اضطراری ظرفیت های مختلفی دارند و با توجه به این ظرفیت می توان آن ها را به چندین دستگاه متصل کرد. این سیستم برای اتصال لپ تاپ و کامپیوتر و گیمرها بسیار مناسب خواهد بود. همچنین یو پی اس نقش محافظ ولتاژ را نیز ایفا می کند تا با کنترل اختلالات ولتاژ و نوسانات برق از رسیدن آسیب به دستگاه ها جلوگیری کند.

توربین بادی

توربین های بادی توانایی تبدیل انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی را دارند و می توان از آن ها به عنوان نیروی کمکی برق شهری در مواقع اضطراری استفاده کرد.

پنل خورشیدی

این پنل ها با تبدیل انرژی خورشیدی به نیروی برق می توانند به عنوان یک منبع انرژی تجدید پذیر در شرایط اضطراری مورداستفاده قرار گیرند. این ژنراتورها بسته به نیاز در ظرفیت های مختلفی موجود هستند و اندازه های کوچک آن ها برای شارژ لپ تاپ و گوشی مناسب است.

جمع بندی

در دنیای امروزی نیروی برق به اندازه ای کاربردی است که ادامه زندگی بدون آن عملاً غیرممکن خواهد بود. از طرفی در شرایطی خاص مانند خراب شدن سیم کشی ها، ترکیدن ترانس و اتفاقات دیگر احتمالاً قطعی برق وجود دارد. به خصوص در کشور ما که اغلب در فصل تابستان به دلیل بالا رفتن مصرف برای ساعاتی برق مناطق را قطع می کنند. در این شرایط لازم است برای جلوگیری از خسارت های ناشی از قطع برق به دستگاه های حساس یا برای تأمین برق مکان های مهم از سیستم برق اضطراری استفاده شود. سیستم های برق اضطراری در انواع مختلفی وجود دارند که بسته به کاربرد و ظرفیتی که دارند در مکان های مختلف مورداستفاده قرار می گیرند. ما در بالا انواع این سیستم ها را معرفی کردیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *